Pengunjung

Kepanasan rumah kayu

>> Monday, May 18, 2009


Pemandangan peserta-peserta kursus di Chalet Peladang Inn

Setelah berakhirnya Angin Monsun Timur Laut (Nov. hingga Mac) cuaca begitu panas di Kuala Rompin . Kepanasan ini merebak ke dalam rumahku (Chalet Peladang Inn) yang diperbuat 90 peratus kayu. Berbanding rumah batu penghuni rumah kayu akan mengalami kepanasan melampau di siang hari manakala suhu pada waktu malam amatlah sejuk sekali.



Pemandangan rumah ku yang di sewa dari pihak pengurusan Lembaga Pertubuhan Peladang

Alternatif untuk menyejukkan rumah adalah melalui penggunaan air-cond. Namun penyewa perlu memohon kelulusan dari pihak pentadbiran peladang.

Sebagai langkah segera saya mencuba air-cond portable. Kelebihan air cond ini ia boleh di pasang terus pada palam 3 pin, boleh dibawa ke mana-mana, tidak perlu installation berbanding air cond jenis split unit. Air cond portable ini sama seperti air-cond biasa dari segi prinsipnya. Terdapat gas freon R22 seberat 660 gram di dalamnya. Ia menggunakan kuasa pemampat 9000 b.t.u (1 Hp). Perbezaannya adalah bahagian pemeluwap (condensor) berada di dalam rumah. Bahagian pemeluwap ini sangat panas. Untuk mengeluarkan angin panas, satu paip untuk mengeluarkan angin panas dari rumah telah disediakan.



Penggunaan air cond portable

Bahagian luar rumah. Udara panas dikeluarkan dari kondensor.

Keselesaan air-cond



Anaksaya dapat tidur dengan lenanya.. Ramai rakan yang sama menginap di Peladang bertanya kepada saya tentang produk ini kerana sukar untuk mendapatnya di pasaran. Harga sekitar RM1000.00.

1 comments:

Back to TOP  

Go to Mid Page  

Go to Bottom  

Waktu Solat Kawasan Rompin

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP  

Back to MID PAGE